Wednesday, June 12, 2013

Mappila Songs

Mappila songs have a very important place in the songs of Kerala. G Shankara Pilla says: " It may be difficult for one to enter into the complex ‘Manipravalam’(mixed language) of Arabi-Malayalam, into its poetic devices and decorations, but once these hurdles are crossed, a magical world of is awaiting him." Many poems rich with poetic devices such as upamalangaram, ulprekshalangaram and very original ideas are there. The rhyming sequences in Mappila songs make poets of other language wonder. The main kinds of rhyming (prasams) are kambi kazhuthu valkkambi and valinmel kambi. Unique vrithams(essentially a tune or a rhythm) are speciality of mappila songs. The songs which are bound to the rules are more beautiful. Many different branches like padappat (war song), kissappatu(story song), mangalappattu(wedding song), maduhu pattu(stories of saints), thalolappattu(lullabies), upadeshappattu(advice songs) and malappattu(offering song). The songs of our grand parents come from a time beyond our perception, handed over through many generations.

There are many songs printed in Arabi-Malayalam whose author or the time which they were written are unknown.Aadi mutual puranam, Oppana murukkam, Mylanjippattu, Mazhaya ammayippattu, Pazhaya Mihraj pattukal, Hakhana, Kombu, Vakavalippattu, Daniel nabi kissappattu, Isa nabi kissappattu, Thrikkalyanappattu, Noolmala khanda kavyam, Prophet Ibrahim kissappattu, Pazhaya valiya kachavadappattu, Jaufar thayyarppattu, Mundirbunuaveel kissappattu, Pazhaya yaseed pattu, Falurathul khudsu oppanappattu, Aandu hashu pattu, Puthiya thrikkalyanappattu, Muthumala multhasiminte pattu, Malik ibnu deenar kissappattu and Vafathu kissappattu are only few of them. There are many other handwritten poems also. Among these is the “Mappila Ramayanam” which Dr. M N Karassery discovered. The mappila flavor in the song is very interesting:

കുന്നും മലയും കേറിക്കീഞ്ഞു ശെമ്പഞ്ഞെരുക്കം
വന്നൊരു സുന്ദരിലാവണന്റെ പെങ്ങളുമ്മാ
പോന്നുപെരുത്തൊരു പാതാളത്തിലെ സുൽത്തനോരെ
മിന്നും പൊച്ചണി കമമണി ബീവി ശൂർപണഖ
കാലക്കെടിനു ഹലാക്കിനു സുൽത്താൻ മയയത്തായി
ശീലംകേട്ടോൾക്കിന്നും വേണം മാപ്പിളയൊന്നു
ആങ്ങളലാവണ രാജാവോട് സങ്ങതിശൊല്ലി
പെങ്ങള് കണ്ടാൽ സമമതമാണെന്നവരുശൊല്ലി 

 
These are few lines from Mappila Ramayanam. It has similarities to the folksongs from Northern Kerala called ‘Vadakkan apttukal’. C N Ahammed Moulavi and K K Muhammed Abdul Kareem found two epic poems unpublished and authors anonymous. One of them is history of the battle of Badar and the lines are very ancient. The other epic poem is ‘Rausulgul’ which gives historic description. Few lines from the part which talks about  the valor of Hazrath Ali:

ആകും അസദുല്ലതങ്ങൾ
അലന്തെ പുലിപോൽ പടയിൽ
വീകം അലിയാർ സിഫത്തും
വിരുത്തുവതാര് പാരിൽ...

Many of the songs by anonymous poets are very popular. ‘Aadhi muthal puraanam’ is a very ancient wedding song. ‘Oppana murukkam’ is also a very old song.
മാണിക്കാമണിമുത്തു മുഹമ്മദിനാ
മുഹബ്ബതാൽ യദർതള്ളാ തിരിനോക്കാലേ
തിരിനോക്കും തിരിവൊളിവതിനാലെ
തിരിവൊളി വെമ്പിനദിമിർ പൊങ്ങി

The style of ancient ‘mylanchi’ (mehndi) songs go like this:
മണിമറയിൽ സുവര്ക്കം തന്നിലായെ പീഡം
അപ്പീഡം ഏറിപ്പോയ് ഒപ്പന വെക്കേണം
ഒപ്പന കാണാൻ പെരിയോൻ തുണ വേണം
പെരിമയിലുള്ള മലാഇക്കന്മാരും
സഫ് ഒപ്പിച്ചുള്ള മലാഇക്കത്തെല്ലാരും
വിശയെന്നിയെല്ലാരും ഒരുമിചിരുന്നാരെ 

Old ‘Ammayippattu’ is a witty song.

അപ്പങ്ങൾ പലവിധം കൊടുത്തമ്മായി
അലങ്കാരം മികച്ചേമാൽ കൊടുത്ത മൂലം
ആടുവാൻ ആളുകൾ പെൻട്രിയകൾ യെത്തിരാ
തേടുവാൻ കാക്ക അളിയൻ ഹാജർ

A list of Mappila dishes and drinks could be seen in the song. There are songs which lists all the jewellary and dress items used by  Mappila women. There are many Kissa songs(songs describing story of heroes) written by anonymous poets. Most of them are epic stories about poets and saints. Following is a song about Jesus Christ called Isa Nabi Kissappattu. This song was found and published by the first ever Mappila translator of Quran, Mayan Kutty Elaya. Relying on lines from Quran and Bible, the poet writes :

ഒരു വാക്കും നായൻയെന്നുന്നിച്ചു ഉത്തിരം കേട്ടാരോ
ഉത്ത്റാൻ മണ്ണ്മർയം താനും അനുമോദം
അരിയെ ജിബ്‌രീൽ ഉരത്ത് മണ്ണ്ടുത്തോതുംപോൾ
ആദരവുല്ലോരി പയ്തലു പള്ളയിൽ ആയുതയ്
പിരിഞ്ഞു അവിടന്ന് അന്ന് ജിബ്‌രീൽ ഉശർന്നു പോയ്‌
പിശകാതെ മങ്കവയറ്റിന്നു ഈശാനബി ചൊന്നാര്

The tales of prophets and saints could also be seen in lullabies which follow oppana songs. Lines from a lullaby which touches the childhood of prophet Muhammed:
താലോലം താലോലം താഹാ നബിയേ
താലോലം കൊള്ളുന്നാൾ തായി ഹലീമാ
താലത്തിൽ അല്ലുംപോൽ എല്ലാം വലിതാൻ 
താമരപൂമണം നാളിൽ ഹലീമാ

‘Malappattu’ (offering songs) are a special branch of mappila songs. They are about the lives of saints, honouring them. There are many anonymous songs in this category also. Following are few lines from‘Abdu Rahmanubnu Ouf Kissa song’ to show how ancient they are:
കാമീൻ അതയന്റെ ഹബീബ് നബിയോട്
കൂറും പിരിശം മികച്ചോർ അസ്ഹാബി
കോമാനത്യെന്റെ മുഖതിന്വേണ്ടി
ഖോജാനബി വാശം മാറാതെ നിന്നോവർ
നാമം അബ്ദുരഹിമാനെന്നു പെറ്റൊവർ
നല്ലെനബിദീനിൽ മാലോ ശിചിട്ടോവർ
ചീമാനോടെറ്റം പിരിശം മികച്ചോവർ
ഒരുമയിൽ നല്ലേ തലാകും പിരിഞ്ഞൊവർ
ഒക്കകൊടുത്തു സുഹദായി നടന്നോവർ

A number of Mala songs were written by known and unknown poets following the footprints of this song. Muhiyudheen mala, Badar mala, Rifai mala, Nafeesathu mala, Manjakkulam mala, Mampuram mala, Malappuram mala and Muhdu maala are all popular maala songs. Depending on the common knowledge till today, ‘Muhyudheen Mala’ written by Khazi Muhammed of Calicut is the earliest poem to have the poet’s name and written year printed. It is stated in the song itself that it was written in the Malayalam calendar year 782.
കൊല്ലം യെലുനൂട്ടുയെന്പതുരണ്ടിൽ ഞാൻ
കൊത്തെൻ ഇമ്മാലെനെ നൂറ്റയമ്പതുഞ്ഞുമ്മൽ
മുത്തും മാണിക്കവും ഒന്നായി കോത്ത പോൽ
മുഹിയുദീൻ മാലേനെ കോത്തെ ഞാൻ ലോകരേ
Muhiyudheen Mala praises the great scholar and spiritual teacher Sheikh Abdul Khader Jeelani.
കുപ്പി അകത്തുള്ള വസ്തുവിനെ പോലെ
കാമാൻ ഞാൻ നിങ്ങളെ ഖല്ബകം എന്നോവേർ
തേനീച്ച  വെച്ചപ്പോൾ ഉറുമ്പു ചാലിട്ട പോൽ
തിശ അവരെപ്പോഴും ആവണ്ണമുള്ളോവർ
കളവു പറല്ലാ എന്നുള്ള ചോന്നാരെ
കള്ളന്റെ കയ്യിലെ പൊന്നു കൊടുത്തോവർ
കനിയില്ലാക്കാലം കനിയെ കൊടുത്തോവർ
കരിഞ്ഞ മരത്തിന്മേൽ കായായ് നിറച്ചോവർ   
Even though it has some idealistic flaws from the viewpoint of religion, the poem is very beautiful. It is older than Thunjathu Ezhuthachan’s Adhyatma ramayanam and it’s simplicity and originality is laudable.  The unique narrative style of Muhyudheen Mala could be seen later only in the works of Kunjayin Musliyar who was a great scholar and had a unique sense of humour. ‘Kappappattu’ is a very beautiful metaphorical poem written by him. The song starts with comparing human body to a ship.
ചായൽ ഒരു കപ്പലുണ്ട് നമുക്ക്
ചാഞ്ഞുള്ലെ  പാണ്ടിച്ചാണൊൻപതു നീളം
This ship is being attacked by four kinds of thieves.
നാലുണ്ട് കള്ളർ ഉഴുവ് ചുരലും
നാണാദെ നാലും അത് നാലുപാഗം
മാലും തടിയിച്ച ലോകരിമ്മൂന്നും
മൽഊനതെന്ന അസാസീലുമൊന്നു
Wealth, desire for the body, men and the cursed devil are the four sea thieves.
കണ്ടിട്ടറിവാനോ കണ്ണില്ലേ പൊട്ടാ
കാരുണോർ ചൊന്നേ ചൊൽ കേട്ടില്ലേ പൊട്ടാ
പണ്ടുള്ളോർ ചൊല്ലില് പതിരുണ്ടോ പൊട്ടാ
പയ് തന്ന പാലില് കയ്പുണ്ടോ പൊട്ടാ
... പട്ടം പൊളിഞ്ഞാൽ പറക്കാമോ പൊട്ടാ
പാലം മുറിഞ്ഞാൽ കടക്കാമോ പൊട്ടാ
പുണ്ണിയം ചൊല്ലാമാകേകുമോ പൊട്ടാ
വേട്ടാളർ കാതില് കൂടിട്ടോ പൊട്ടാ 

“Noolmala” is another devotional song written by Kunjayin Musliyar. It’s style is different from that of Malappattu. The poet expresses his love and respect to prophet Muhammed through the song and lists all the great qualities of the prophet. He expresses his extreme desire to see the prophet’s face and ends the “Nool maduhu”. Kunjayin Musliyar who preached the religion with a sense of humor lived during 1700’s. There are a number of famous jokes on him connecting Mangattachan and the King Zamorin. Noolmala is 300 years old. Muhiyudheen Mala and Noolmala have a difference of 130 years. In between these we don’t know how many books were written. “Valiya Naseehathu Mala” by Manakkantakathu Kunjikkoya Thangal is a poem written during that time. He wrote it during Hijra 1052. Muslim women used to depend on this poem for  basic religious education.

ഈടും മഹ്ശറ ചൂടും കൊടുമയിൽ
യെത്തിര പോട്ടിക്കരയുമേഖലബുകൾ
തേടും അന്നേരത്ത്‌ ഹഖുകൾ കിട്ടുവാൻ
തക്കോരെപാത്ത് പിടികൂടുന്നെത്തിരാ
കൂടും പിടിയിൽ വിടുതിമയമിലെ
കാണും മലക്ക് സമഹായ കടക്കാരിൽ
നാടും പലിശ ഭുജിത്തുള്ളവർ പള്ളാ
നാശത്തിൽ വിങ്ങി കനംകൊണ്ടവർ വീളും
വീളും അവർ മേൽ ശൈത്താനും കാഫിറും
വിതറി പലേക്കൂട്ടം കേറി നടക്കുമേ

“Safalamaala” by Shujayi Moythu Musliyar is a  song which reminds of Kunjayin Musliyar’s visionary songs. It was written in Hijra 1316. He included things from the beginning of the world to the life of the prophet. Here are few spiritual and philosophical advices:
നാളിന്നു പോകട്ടെ നാളെയാകട്ടെ
നാളേക്ക് നാളെ ഈ നീളം വിട്ടാട്ടെ
ഓടുന്ന കോടാ ഇടം വലം രണ്ടേ
ഓരോരോ സാ അത്തിൽ മാറ്റങ്ങളുണ്ടേ
ആടുന്ന ബാലസ്ഥിതി രണ്ടു വേറെ
അൽ പകലെന്നവർക്കാരംഭപ്പേരെ
കൂടുന്ന കൊല്ലങ്ങൾ മാസങ്ങലാഴ്ച്ച
നെടികൾ കണക്കിൽ നിന്നായുസിൽ തീർച്ച
തെടുന്നിവർ നിന്നെ മണ്‍വീട്ടിലേക്കു
തന്ജം നീ നോക്കുന്നു പൊൻ വീടിലേക്ക്‌
അകക്കണ്‍ തുറന്നാകെ നോക്കൊന്നു മോടാ
ഉൾസാരം ഓർത്താൽ ഉറങ്ങാമോ കേടാ
മുഖകണ്ണടയ്കക്കുൾ തുറക്കട്ടെ മാടാ
മൂടിട്ട പൊന്ചെപ്പിൽ മുത്തുണ്ട്‌ കേടാ
പകൽ കണ്ണടച്ചാൽ ഇരുളാമോ പൊട്ടാ
പന്തം പിടിച്ചാൽ ഫജ്ർ ആമോ പൊട്ടാ
തട്ടി തറക്കുൾ ഉറപ്പെന്തു പൊട്ടാ
തിന്നാപഴത്തിൻ രുചിയെന്തു പൊട്ടാ
നാട്ടാല്പുൽ നെല്ല് വിളയുമോ പൊട്ടാ
പൊട്ടാ നിന്മുന്തുള്ളിപ്പിൻ ചോരക്കട്ടാ
പിൻ ഇന്ന് കാട്ടം പൊറുക്കുന്ന കൊട്ടാ
പെട്ടാലോ ചത്ത ചകമല്ലോ പൊട്ടാ
പറനിൽഉടൽക്ക് ബഹുമാനം പൊട്ടാ
മാനം വരിപ്പാൻ അലങ്കാരമാകെ
മന്തം ഭരിച്ചിങ്ങു പിന്തുലും ആകാ
മാനേറും കാട്ടിൽ നീ പഞ്ഞാലും പോരാ
മുത്തിൻ ബഹർ കണ്ട് ചാടൂല്യം പോരാ
കല്ലോന്നുട്ടായിരം പൊൻവിലക്കല്ലേ
കൊട്ട നിറയ് കൽക്കൊരു കാശ് കല്ലേ
ഇല്ലെന്നു ചൊല്ലി നിറയ്ക്കാമോ പൂവേ
അല്ലൽ പറഞ്ഞു മകുട്ടാമോ കൊവേ
കൊല്ലും മലക്കിന്നു കല്പന കിട്ടി
കൂടാടിപാടുന്ന തത്തയെ കിട്ടി
തെല്ലും ഒഴികഴിവില്ലല്ലോ കുട്ടി
തന്നിഷ്ടം വിട്ടാമേ പോന്നിഷ്ടം കുട്ടി

The influence of mysticism could be seen in Safalamaala. The poet doesn’t lock us in the prison of spirituality, but he leads us to a life of good deeds based on dharma. He evokes the powers of humanity and wakes up the soul.

Moyinkutty Vaidyar and chettuvay Pareekkutty were poets who created a new path different than the religious traditional Mappila songs. While the traditional poems connected even the love stories to the lives of the saints and made it divine, these poets gave poetic form to the raw emotions of the common man. Moyinkutty Vaidyar (1852-1892) was the first poet to write a love story poem with all its true charm. Even though he lived for only 40 years, his contribution to Malayalam is unforgettable. The poet who loved nature and flowers could evoke romance in the listeners. He wrote an immortal love poem called “Badarul Muneer Huznul Jamal”. Shooranadu Kunjan Pilla evaluated this as a genius work which all of the Keralites together if tried wouldn’t achieve now. This is an example of his descriptive ability:
പൂമാകളാണേ ഹുസ്നുനുൽ ജമാൽ
പുന്നാരതാളം മികന്തേ ബീവി
ഹേമങ്ങൾ മെത്തെ പണിചിത്തിരം
നാമങ്ങൾ എണ്ണിപറഞ്ഞാൽ തീരാ
നവരത്ന ചിങ്കാരം പൂണ്ടെ ബീവി
കമാനക്കായ്ച്ചക്ക തൃപ്പമെന്താം
കത്തും തഖ്തിൽ മരുവും ബീവി
മരതകത്തുകിലും ഞെറിന്തുടുത്തു
മാണിക്ക്യക്കയ് രണ്ടെറിന്തു വീശി
പരുക്കിതലമുടിയും കുനിത്ത്
പെരുമാൾ കഴുത്തും ചെരിപും കൊണ്ട്
കരിപോൽ ഇടതും വലതിട്ടൂന്നി
കണ്പിരി വെട്ടിച്ചുഴട്ടീടലിൽ
വരിനൂൽ മദനം തരിത്തെനോക്കും
പവിഴപോന്ച്ചുണ്ടാലെ പോന്ചിരിതും
പൊഞ്ചിരി തന്നെ നടച്ചായലിൽ
പൂമാനത്തേവി വരവ് തന്നിൽ   

Moyinkutty Vaidyar also wrote well known battle songs like Badru, uhdu and Malappuram. Including Saleekathu, Kilathi maala and songs based on Panchatantra called “Elippada”, he wrote 12 khanda kavyas. With transformation, Mappila poets felt more freedom to choose their subject. The number of subjects which were written upon later on shows that. Songs like “Thengaappattu”(Coconut song) and “Mangaappattu”(Mango song) which are connected to the Kerala culture were written. Contemporary issues were written upon. A number of poets came forward to sing against the superstitions and malpractices in the society. Few lines from the poem “Durachara Mardhanam” (Destroying Bad customs) by Marakkar Musliyar. When false stories about Shaikh in Muthupetta and Koottayi Vellatha painting divinity on them were getting spread, he sarcastically wrote in a Mappila song:
മുത്തുപ്പേട്ടക്ക് പോയവർ വന്നേ
മുഴുവൻ കളവെന്നു പുലർന്നെ
അത്തരം തന്നെ കൂട്ടായി വെള്ളം
അതിനാൽ പുലർന്നതും കള്ളം

There were talented women poets like P K Haleema, V Ayishakkutty, Kandathil Kunjamina and Puthooru Amina. Sparks against abuse of women could be seen in some poems. Puthooru Amina writes against treating women like an object to consume:
നാലുഭാഗവും വന്നിതാ പറയുന്നു പെങ്കെട്ടു ഉമതിലും
നല്ല മാരരെ കിട്ടുവാൻ എനിക്കില്ലൊരു മുട്ട്
മട്ടിൽകിട്ടുവരെക്കും മാനേതേനേ വിളിക്കും
മട്ടുലോഗിയം ഉറ്റിടും പലേ ചക്കരവാക്കും ഒരുപടി
മക്കളങ്ങു കളക്കിലായാൽ അടുക്കളെലാക്കും
പൊട്ടിപ്പൊരിഞ്ഞന്തനാളാം പൊരിവെയിലത്താകും ഓളം
പോയി മറ്റൊരു തോപു കണ്ടുപിടിക്കും അയ്യളാ-പുരുഷരെ
പൂതി പത്നിമാർക്കു തീരും ഇതെന്തൊരു കോളാ!

There was a stream of Mappila songs touching the social life. The excitement of India’s freedom struggle could be seen in many Mappila songs of that time. Many mappila poets like Nallalam Beeran were put into jail. T ubaid wrote to raise the national spirit:
എന്തിനു വിണ്ണിൽ പുതുതായ്
കരിനിഴൽ കാണുന്നൂ തങ്ങി
എന്നു ലണ്ടൻ ഗോപുരങ്ങൾ–
തങ്ങളിൽ ചോദ്യം തുടങ്ങി
ചിന്തയാലിംഗ്ലണ്ട് തന്റെ–
തെളിമുഖം കരിഞ്ഞു മങ്ങി
ചീർത്താ മേതോ വിപത്തിൻ
സൂചനകൾ കണ്ടടങ്ങി

Mappila Literature researcher K M Ahammed wrote: “Mappilas didn’t sing about the local rulers or the Kings. They did’t fall short of desire for freedom or self respect. It was Mappila song writers and singers who inspired the Muslims of Kerala to fight against any oppression, whether of the local rulers or the British ” 

No comments:

Post a Comment